cimbazizo

Alla inlägg den 15 november 2009

Av IA - 15 november 2009 19:08

Måste bara visa hur lugnt och fint Zunken fostrar Zizo och får honom att lugna ner sig ;)

Zizo är alltid lite stökig av sig när han och Zunken ligger jämte varandra........

  

.................då kom Zunken på ett smidigt sätt att dämpa honom.................

  

..................genom att lägga sina ben över honom. Och så fort Zizo inte ville ligga still så knep han till med benen och då slappnade Zizo genast av...................

  

...............så efter en stund så sov dom så här tillsammans.

Tänk vad mycket man kan lära av att bara observera hur hundar är mot varandra. Det behövs inga höga röster och ingen irritation utan bara ren skär bestämdhet. Och gärna en dos envishet så man blir mer envis än valpen. Då kommer man åtminstone en liten bit på väg ;)

Zizo börjar bli riktig duktig på att gå i koppel och lyssnar bra även när han är lös och man ropar in honom. Men jag gör det bara i skogen än så länge, för där är det lättare att få honom att lyssna och komma på inkallning. Han är lite mera "döv" när det är andra hundar än Zunken i närheten, då har han sellektiv hörsel ;)

Han börjar även fatta begreppet att stanna kvar när jag går ifrån honom när han ligger platsad i soffan. Men även där så har han ibland sellektiv hörsel eller tror att jag inte menar allvar när jag säger stanna. Så då kommer han efter mig och tittar på mig väldigt förvånad när jag blir irriterad eller använder min bestämda röst. "Jaha, menade du allvar när du bad mig stanna?"

Framåt 10-tiden på kvällarna så börjar han gnälla och vill inte ligga still och det tog ett tag innan jag fattade vad han ville. Men nu vet jag att han vill gå och lägga sig i sin bur, och då lägger han sig förnöjt ner och somnar för natten. Enda nackdelen med det är att han vaknar ganska tidigt och vill vara igång med bus och att äta. Särskilt på helgen när man själv inte ska upp till jobb så kan det kännas lite jobbigt ;)  Men samtidigt så blir det ju en lugn och skön kväll med min älskade gube =)  Så det finns för- och nackdelar med allt ;) men mest fördelar faktiskt för jag skulle inte vilja byta ut Zizo mot någon annan =)  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards