cimbazizo

Alla inlägg under juni 2010

Av IA - 25 juni 2010 14:02

Här har hänt litet blandat sen jag var här inne senast. Bland annat så har Elina fått en råtta av en snäll uppfödare    Han heter Zyre o är bara bebis än så länge. Zizo tycker det är en konstig varelse o vet ionte riktigt hur han ska förhålla sig till den   

    

Som tur är så sitter råttan säkert i sin bur    annars hade jag nog inte vetat vad utgången blivit.

Sen har vi haft Dugald på besök över några dagar, så här har vi haft ungkarls lya   

      

Dom var hur goa som helst mot varandra hela tiden. Vid dessa bilder från trädgården så kan ni ju gissa vad jag höll i handen för att få dom att stanna   

    

Just det, GODIS!! Zizo avslöjade det hela med sin tunga   

Dugald lyckades smila in sig hos Keijo också, precis som Lvivia gjorde när hon var här.  

O slutresultatet blev som Dugald ville, ett smakprov   

  

Efter ett tag så blev han så trött så han somnade gott på soffan.

  

När vi jobbade så hade Elina lite roligt tillsammans med Dugald, för hon borstade honom o hittade på olika frisyrer på honom    Först ut är punkar-frillan.................

  

.......................sen all lugg framåtkammad..............................

  

...........................o till sist en stilig herre med sid-bena.

  

Han fann sig i det hela för det var ju skönt att bli ompysslad.

Sen blev det till att gå ut en sväng.

  

En stilig skotsk hjorthund   

Efter två nätter hos oss så var vi "tvungna" att lämna tillbaka honom    men får väl låna honom fler ggr sen.

Idag har min lilla Zizo varit med mig ute i trädgården hela dagen o gått efter mig medan jag klippt gräsmattan o däremellan plockat pinnar o leksaker o tuggben som han lagt ivägen för gräsklipparen, den evige busen  

Men det är så skönt för nu har han förstått var gränserna går i trädgården o han stannar där även om han är okopplad o det går folk o hundar förbi på gatan utanför. Går det hästar förbi så står han på avstånd o skäller ut dom, tycker det är otäcka stora hundar   

På morgonen så smet han ut för att jag inte hade satt för grinden vid dörren, men han var så duktig o kom in när jag bad honom om det. Så jag är så stolt över min härliga borzoikille   

Nu blir det till att vila en stund sen finns det mer jobb att göra utomhus. Hoppas alla njuter av sin lediga helg.

Av IA - 7 juni 2010 23:10

Nu har jag lämnat tillbaka mitt lånegods, Nova o Livia.   

Så nu måste jag skriva av mig lite hur helgen varit. Tänk att man haft två stycken 11 månaders valpar o två vuxna hundar i ett hus på 100 kvm o det har knappt märkts av, men så är det ju vinthundar också o 3 av dom är borzoier så då är det inte så konstigt.   Får dom bara ett par promenader om dagen så ligger dom i soffan resten av tiden, och självklart lite mat då o då   

Drottningen, Nova, älskade att ligga i vår vattensäng, o det fick hon ju självklart..................

  

................vem kan säga nej till dom ögonen   

Men sa man ordet "UT" så var hon först upp på benen med ett glädjeskutt...........

    

.............................o att då få springa lös o nosa överallt var ju bara "grädden på moset"..................................................
.....

  

..................................kommer man på efterkälken så gäller det att trava eller galloppera ifatt............................

  

Nova o Zunken fastnade ofta på samma ställe o fick springa ifatt tillsammans.

  

Dom andra små "snorvalparna" fick minsann gå kopplade, för om man släpper dom två tillsammans så vet man aldrig var dom stoppar någonstans. För även om dom är lugna borzoier så lovar jag att när dom börjar springa så hinner dom väldigt långt på kort tid   

    

Sen hände något vid varje promenad som vi kallade för "samling vid pumpen"......

  

.................om en av dom stannade vid någon doft så kom alla rusande dit o kollade vad som luktade   

Vid utfodring så stod alla hundarna runt omkring o väntade på att maten skulle bli klar, sen delades maten ut efter ålder. Så Nova fick först..........................

  

Sen Zunken o därefter "busfröna".

    

Sen dröjde det väl ungefär 10 sekunder så var dom i varnadras skålar för att kolla om någon fått något godare i sin skål...............

      

Sen efter kvällsmaten så var det dags för massage o borstning av pälsar, o jag avslutar med en bild på Livias fina päls. Den glänste verkligen även om inte kortet gör den rättvisa.

  

Jag tog ett ännu finare kort på henne men det kortet försvann när kameran strejkade på något konstigt sätt   

Jag vill bara säga TACK till Lotta för att hon ville låna ut sina hundar till mig o säga att hon gjort ett fantastiskt jobb med Livia för det är en härlig hund. Och sen vill jag också säga att Nova har varit hos min härliga uppfödares familj i flera år innan Lotta tog hand om henne o denna familj är helt suveräna med hundar. För det är inte bara med deras enda borzoi som det är så här med utan även med deras småhundar som dom har. Det är otroligt trygga o harmoniska hundar dom har som verkligen mår bra på alla tänkbara sätt. Så Kennel Chodlik ska ha all heder o beröm för det dom gör för alla sina hundar o för sina valpköpare   Så TACK för att jag fått förmånen att både lära känna er o få köpa valp av er, kunde inte fått tag på någon bättre uppfödare. TACK för att ni finns!!!!

Av IA - 5 juni 2010 23:23

I fredags kväll så hämtade jag Zizo´s mamma o syrra, för Lotta skulle iväg med Dugald på hjorthundsutställning i Norge under helgen, så jag ska passa dessa två härliga borzoi-tjejer hela helgen =)

Idag på morgonen, vid halv sju, så åkte jag o mitt borzoi-gäng med Liisa o Sessan på agility-tävling i Råådalen. Så Borzoi-tjejerna packades in i buren bak i bilen o Zizo fick åka i baksätet o lilla Sessan fick till sin glädje åka i knät på Liisa ;))

När vi kom fram så var det först till att sätta upp tältet så man fick lite skugga till hundarna. Och sen var det till att vänta tills allt körde igång...........

  

................men det fanns mycket att titta på, för det var massor med hundar o folk.

  

Sen var det dags för lilla Sessan.......................

    

.....................som hade tre lopp framför sig    hon älskar verkligen agility.

Eftersom Liisa ville ha sina lopp filmade med sin kamera så fick jag inga bilder från loppen att visa här på min blogg.

Men jag har massor med bilder på borzoi-gänget där dom ligger o sover i en stor hög............................

  

...................o ligger o spanar efter vad som händer omkring dom............................

        

......................ligger o luktar efter andra hundars odörer.....................

  

...................ligger o räcker ut tungan..............................

  

.................ligger o sover åt olika håll..........................

        

...........................ligger o vilar efter bad.......................................

  

................................ligger o får massage..................................

    

..........................o massa annat.

Hade även andra hundar i vårt tält bland annat Diva o Laban.

        

Efter denna långa dag så är hundarna nu trötta  mentalt efter alla ljudintryck o synintryck.

När vi kom hem så blev det pälsvård med borstning o kamning. Och sen blev det slappa av i soffan, Livia har funnit sin bästis i familjen, Keijo   

  

Det här var en kort sammanfattning av dagen, för jag är trött o behöver sova nu. Så nu tar jag alla tre borzoier o drar mot sängen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards