cimbazizo

Alla inlägg under mars 2010

Av IA - 21 mars 2010 21:05

Nu äntligen har jag fått ordning på alla kort som togs på utställningen, så nu ska jag försöka berätta hur allt gick :)

Allt började egentligen på kvällen innan utställningen, alltså fredag kväll, hos Lotta o Livia med att duscha dom små liven ;))) o att sen föna dom. Det uppskattades inte så mycket av lilla Livia, men vi gav inte upp o hon var riktigt duktig   

Liisa skulle ställa Livia så hon ville öva lite på att ställa henne, för detta med utställning var debut för både mig o Liisa att ställa ut hundar :) Så Liisa passade på att följa med till Livia på kvällen.

Sen var det tidig morgon på lördag, 05.30   för det var ju inte bara hundar som skulle duschas o fönas, utan även jag   

Sen gick bilen vid 7, vi samåkte med Lotta o co. Zizo la sig till rätta bak i bilen o somnade gott som han alltid gör.

  

Väl framme i Malmö så fick vi gå igenom veterinärkontrollen med hundarna o sen leta efter ringen vi skulle ställa i. Domaren som var tänkt från början blev sjuk så vi fick ersättaren som var en finsk kvinna med randigt hår   

Vi hittade en plats där vi satte upp våra stolar, sen var det till att borsta Zizo o Livia, för vi skulle vara dom första i ringen vid kl. 09.00

Vi ställde oss o väntade vid ringen på att dom skulle ropa upp oss. O sen fick vi tips från coachen Robine, min uppfödares handler med stor erfarenhet av både hundar o utställningar.

  

Efter det så blev jag o Zizo inropade i ringen, där vi fick springa ett varv.......

    

.....sen skulle domaren känna igenom hans kropp o kolla tänder mm.........

  

......vilket han tillät o var hur lugn o go som helst. Sen fick vi springa fram o tillb på den blå mattan..................

  

..................o avslutningsvis skulle jag ställa upp Zizo medan domaren kollade på honom o skrev ner omdömet...................

    

Sen fick jag ett rött band o fick gå ur ringen o vänta medan det var Livias tur.

Samma procedur för henne, men hon tyckte domaren var lite läskig när hon skulle titta i munnen. Men Liisa hjälpte till o lugna henne så då gick det bättre. Här följer bilder på Liisa o Livia i ringen...........................

    

      

    

  

Sen fick Liisa o Livia också ett rött band. Efter det så tog dom in både Livia o Liisa o mig o Zizo för att ge Zizo hederspriset o BIR rosetten. Så första utställningen blev det Zizo som vann, men nästa gång blir det nog söta Livia som tar hem segern ;) Allt beror på hur domaren ser på hundarna så det kan skifta jättemycket.

Men vi är jätteglada för Zizo´s första BIR o framförallt jättestolt över hur han skötte sig på första utställningen.

Sen var det bara att vänta o vänta o vänta, för det skulle dröja till kl.15.00 innan vi skulle in i ringen igen. Så Livia fick pusta ut i knät hos Liisa..............

    

...................o Zizo ville ligga på täcket sitt, för han var så trött så han ville inte ställa sig för att visa sina priser. Så det fick bli en bild på en sovande vinnande hund  

  

Vi blev lite rastlösa av allt väntande så vad gör man?? Jo man tar kort på varandra...................

  

..............o dom bilderna blev varierande, några tokiga................

  

..................några som visade hur (han) kände sig...................

  

.....................o några normala.

  

Sen träffade vi släktingar till Zizo o Livia, nämligen deras vackra pappa o en halvsyster till dom. Här följer några bilder på hundarna o även på uppfödaren Eva Håkansson som äger deras pappa Akajou Han.

            

Tyvärr blev det lite ailien-ögon på hundarna men ljuset var inte det mest optimala så ni får ha överseende med det.

Men visst är Zizo lik sin far, fast Zizo kommer att bli högre än far sin.

Har även några bilder på Zizo´s pappa där han låg o vilade o spanade.

    

Sen efter att Zizo vilat o gjort sina behov så passade vi på att ta lite bilder på honom.

        

Men sen ville han lägga sig igen. Tänk att han var så trygg i allt väsen av massa hundar som skällde o agility vid den ringen vi satt o en massa människor runt honom hela tiden. Men han sov o spanade om vartannat.

      

Sen äntligen så var det dags att gå till en uppsamlingsring där alla BIR-valpar skulle kollas in av en domare innan vi skulle in i stora ringen. Det var väl 30-40 valpar som skulle kontrolleras.................

  

.................sen var det till att springa in i stora ringen ett varv...............

  

........sen valde domaren ut 8 st. som gick vidare till nästa utgallring o då åkte vi ur på första omgången. Sen var det 5 st. som till slut fick priser av dessa.

Men vi är jättenöjda med hela denna dag, för vi åkte dit bara för att prova på detta med utställning o ha kul, så hans HP o BIR var bara ett stort plus   


Så som sagt jag är superstolt över min vackra borzoi-kille som var så otroligt duktig denna dag.

Och jag vill också sända ett JÄTTETACK till Robine som hjälpte till att ge tips o stöd under dagen o även ett roligt sällskap med dig vid vår sida. Och grattis till ditt BIR med Mika   Krya på dig gumman!!



Av IA - 13 mars 2010 19:01

Tänkte vara lite egoistisk o visa lite smycken jag gjort på silverkursen jag går på. Är nu inne på 3:e terminen o det är fortfarande lika roligt. Skulle mer än gärna starta upp lite här hemma, men tyvärr är det lite dyrt att inskaffa :( Så får hålla till godo med att syssla med detta på kurs.

Först är det lite bilder på ringar jag gjort, bl.a en ring där jag lött dit en bit av en guldring jag fick efter min älskade mormor <3  

Sen två andra ringar jag gjort....

    

Sen en armkedja jag håller på med till min son......

  

Sen ett halsband som jag gjort nu senast. Det är ett tillhörande armband som finns med bland dom bilderna sen.

  

O slutligen en massa armband.........................

    

Detta är ett litet smakprov på vad jag gjort o gör. Även om det är långt ifrån proffsigt gjort så tycker jag det är så otroligt roligt. O det är även en skön terapi o lindring för själen att få skapa på detta sätt.


Sen lite till min älskade lilla hund. Idag så fick han följa med husse ut när han skulle gräva fram trädgårdsslangen, vilket vi kom på att vi glömt ute :((((( Men såna är vi när tiden inte är på vår sida.

Dessutom så får alla förlåta för hur det ser ut i vår trädgård just nu, för vi har inte hunnit med ens hälften av det vi skulle vilja ha gjort innan snön kom :(((


(O för alla som vill kommentera om saker som finns runt min hund på bilderna så kan jag tillägga att det var någon vid hans sida hela tiden, så han kom inte till skada) Vet tyvärr att det finns personer som letar efter fel hos andra för att sätta dit dom istället för att se goda saker hos andra :(((((
Så här följer lite bilder från min bus-kille :))) Kolla hans ögon som är fulla av bus, vilket visar sig i sista bilden :)))))
Först bilden där husse o Matias gräver efter slangen o Zizo gräver efter något annat, men blir distraherad av mig när jag kommer med kameran :)
  
Sen upptäcker han att slangen rör sig så då måste han bara fram o kolla vad som händer......
    
Sen hör han ljud längre bort på gatan som också måste kollas av..........
  
Sen börjar han med busblicken mot mig................
  
............o sen brister det för honom helt o hållet :))))))))
  
Så fullt ös med bus.
Min älskade härliga Zizo.
(som sagt, trädgården ska städas när snön är borta, så förlåt alla känsliga tittare ;) o läsare)
Av IA - 3 mars 2010 15:05

Blev lite nostalgisk idag när vi skulle röja lite i vårt TV-rum, för vi ska göra om väggar o tak där. Och jag ska plocka undan foton bl.a o då hittar jag vårat album från bröllopet. Så här följer lite bilder från vår bröllopsdfotograf för 22 år sedan. Bli inte allt för chockade över att vi inte är oss lika :)))))

      

Som sagt några "ton" lättare o 22 år yngre :)))


I morse tog jag en skön promenad med Zizo i skogen utan att behöva stressa, för hör o häpna: Jag har en ledig dag idag!!!!

Tyvärr fick jag, som vanligt, inte med mig kameran utan det blev mobil-foto. Så kvalitén blir inte lika bra, men killen är ju snygg hur som helst ;)

     

Försöker spela hur oskyldig som helst :))))

   

Börjar undra om det är lite spaniel eller retriver i min borzoi :))) för han älskar att ha antingen koppel eller en leksak i munnen när vi går på promenad ;) Men det är som bus han har det inte för att bära hem det eller dylikt ;)

   

Precis när jag tar kortet så får han syn på en fågel som lyfter från en gren, så därför ställer han ena örat :))))


Nej nu ska jag ta en nybakt fralla som jag o Elina bakat :)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards