cimbazizo

Alla inlägg under maj 2010

Av IA - 30 maj 2010 12:52

Så har vi varit på utställning igen, jag o min lilla härliga kille =) Denna gången i Ystad.

Känslan av att han skulle reagera likadant i ringen mot domaren som på Backagården insmög sig hos mig lite. Men vi hade övat hemma mycket på att stå still medan någon kände igenom honom i olika situationer, så sen kan man bara hålla tummarna på att det skulle fungera i praktiken också...........

Liisa o jag åkte vid 8-tiden på morgonen o var framme i Ystad strax efter 9. Det första vi gjorde var att sätta upp tältet o sen installera hundarna, Zunken var med också eftersom hans matte var på Lisseberg under dagen.

Sen var det till att vänta...............................

  

..........................o vänta................................

  

...........................o vänta......................................

  

.................................o vänta.......................................

  

.............men sen var det vår tur att inta ringen.

  

O som vanligt börjas det med ett varv runt...........................

  

.................sen kom det som jag mest fasade för, nämligen när domaren skulle känna igenom Zizo....................................

  

...............men han var helt lugn o stod still o bara lät sig kännas på   

Min duktiga lilla kille   

Sen blev det att springa ett varv till plus fram o tillbaka så domaren kunde se hans rörelse framifrån o bakifrån..........................

        

Sen ska det ställas upp o domaren ska ge sin dom till sekreteraren som sitter bredvid o skriver.

    

Så det blir till att stå............................

  

..................o stå........................

  

.........................o sätta sig   .........................

  

.......................o ställa upp igen......................

  

.................................o stå..............................

  

........................men till slut så kommer ringinroparen (min uppfödares handler) o ger oss HP-rosetten o BIR-rosetten    Så vi går vidare till själva finalen då BIG ska utses. Så det blir till att vänta o vänta o vänta igen. Men Zizo har inget emot att göra detta, han lägger sig till rätta tittar på människor o hundar o somnar till ibland, denna härliga o harmoniska hund   

Utlåtandet från domaren löd: "10 månaders hane. Maskulint välskuret huvud. Korrekt bett. Tilltalande uttryck. Korrekta vinklar. Behöver ännu utvecklas i bröstkorgen. Passande benstomme. Korrekta tassar. Rör sig med ett fint flyt, men behöver bli stabilare i sin helhet. Trevligt temperament."

Efter ett tag så blev det så dags för finalringen. Zizo skulle tävla mot en Saluki som var äldre än han. Så vi äntrar ringen o Zizo springer fint bredvid mig.........

  

.................o man kan se skillnaden på kopplets hållning mellan Zizo o Salukins som var tvungen att hållas spänt o hårt uppåt..........................

  

......................................även svansföringen visar vem som gillar att springa vid matte   .....................Men tyvärr så vann Salukin över Zizo, så det går inte så mycket på psyket ibland utan istället på annat. Men jag är super nöjd med Zizo´s BIG2.

  

Och han är fortfarande den finaste borzoien i världen   

Här är dagens skörd av rosetter.

  

När vi kom hem så dalade vi ner i soffan o somnade, för jag hade migrän under dagen o var bara glad att jag klarade av den.

  

Men jag vill TACKA Loppan för att du följde med o Robine för en jättekul stund tillsammans o det var så kul att du fanns i bakgrunden som ett stöd. O sen vill jag även tacka tältgrannen Kerstin med sin vackra Chow-chow valp o jag ser fram emot bilderna du tog på mig o Zizo i ringen, ska lägga in dom här sen när jag fått dom.


Av IA - 16 maj 2010 19:48

Jaha, så ska man försöka samla sig o skriva om två dagars utställning med min helt underbara borzoi-kille   

Det började redan på fredagen då vi åkte för att sätta upp tältet på utställningsplatsen, för dom utlovade ju inget kanonväder precis o sådana utlovanden brukar minsann hållas    Efter det så var det dags för borzoi-badning eller duschning rättare sagt, hemma hos Lotta. Så vi startade med lilla Livia som hatar att duschas, sen blev det mamma Nova som väl fösökte hålla god min där hon stod    o sist Zizo som vet att det inte är lönt att bråka med matte om detta    utan bara stå still tills det räliga är över.

Sen skulle alla tre fönas o det var väl ungefär samma resultat där   

Sen blev det till att åka hem o packa fika o utställningskoppel o borstar o annat smått o gott, innan man fick knoppa in för natten.

På lördagen var det vinthundsutställning, med andra ord alla vinthundsraser.

När vi kom dit så var det till att installera hundar o oss själva i ösregnet, o efter en stund så dyker min härliga uppfödare upp, Johan, o hjälper oss med att få i tält pinnar som håller taket uppe vid öppningen mm. Så TACK Johan för att du ställer upp   

Elina blev visst lite väl hungrig efter en stund   

  

Så det blev till att ta fram fikakorgen o ge henne rätt mat   

Zizo tyckte det var skönt att komma in i tältet o sitta o spana på andra hundar därifrån

  

Sen efter ett tag så blev det dags för Zizo o mig att gå in i ringen. Juniorklassen var 3 hanar. Domare som var tysk hade väldigt svårt med engelska o jag kan ingen tyska, men vi försökte förmedla oss så gott vi kunde. Men sen blev det knasigt värre. När domare kom fram mot Zizo så ryckte han till o blev lite skeptisk till hans mörka röst o hans sätt att närma sig. Att visa munnen gick väl ganska bra men när domaren sen närmade sig baken på honom så var det precis som om domaren haft en elchocksmaskin i handen, för Zizo skrek o hoppade till o tvärvände i luften. Efter det så försökte domaren att göra detta tre ggr till, men det gick inte Zizo på utan han vände sig om o satte sig med svansen långt under magen. Domaren gick ifrån mellan varven för att dämpa det hela, men det gick inte ändå. Så han fick en tvåa o åkte ut. Men domaren var så ledsen för han gillade verkligen Zizo, o han bad nästan om ursäkt för att han inte kunde få honom till att stå still för att känna igenom honom.

Kritiken löd: "10 månader, mycket typisk elegant hanhund med mycket vackert huvud. Fina rosenöron. Saxbett. Mycket bra överlinje. Bra vinklar. Lätta rörelser. Uppför sig inte självsäkert:"  Så kritiken var egentligen helt perfekt så när som på det sista, pga att han blev skrämd.

Det var flera stycken hundar som blev lika skrämda som han så jag tror att det har både med hans ålder att göra, men också lite hur domaren reagerar på en hund som gör så här.

Efter att han varit innne i ringen så somnade han hos syrran en stund   

        

Sen blev det lite familjefotografering av far o mor o syrran till Zizo

      

Sen blev det dags för Avelsgruppen där Zizo skulle vara med också. O Zizo var genast på sin vakt mot domaren när han kom in i ringen, men slappnade av när domaren höll sig på avstånd. Det blev HP för Eva med avelsgruppen   

Nova o Livia var inne i ringen också, men jag minns inte allt om deras omdömen mer än att dom fick tvåor också. Men så är det, ibland älskar domaren ens hund o sen så tycker dom att det är fel på allt nästan. Men i sin ägares ögon så är hunden det vackraste som finns hela tiden.

Här följer nu lite bilder på vackra mamma Nova o vackra syrran Livia o min egen vackra kille.

        

Mot finalen så ställde Elina upp i juniorhandling med Zunken. Dom var jätteduktiga o dom kom på 3:e plats. Så nu har även Zunken fått prova på utställningsringen.

     

Tyvärr så får jag inte igång alla filmer på det vi filmade under dagen, så därför blev det inte så mycket bilder el filmer från dagen som jag hade önskat. Om jag får igång det så ska jag lägga ut det här sen.

Sen var det dags för söndagens utställning som var för borzoierna. Då var det domaren Susanna Holmberg som dömde, o hon hade sett Zizos rädsla från lördagen. Så hon tog det väldigt lugnt o fint med honom, så han tillät att bli undersökt av henne med lite lockande. Men tyvärr fick han inget HP även om han kom på första plats, så han gick inte vidare idag heller. Hans kritik blev: "Trevlig hanjunior som dock behöver lite mer självförtroende. Korrekt bett. Huvudet önskas lite elegantare. Fina öron. Bra kropp. Normala vinklar. Rör sig mycket bra från sidan. Behöver bli stabilare fram o bak. Välburen svans. Bra päls, välskött."  Med andra ord en helgo hund o vacker som bara den   

Även denna dag så var det avelsgrupp som Zizo var med i o det blev HP även idag för Evas avelsgrupp   

Efter allt detta ståhej så var min lilla kille trött o sov gott mellan varven

   

Vi fick också träffa halvsyrran Gadalka från Målilla vilket var jättekul, tack alla vänner för en jätterolig helg tillsammans. TACK Helena för en välskött borzoi-utställning. TACK Eva för att vi fick campa ihop under helgen. TACK Lotta för en rolig lördag tillsammans. TACK Tina för en rolig helg o för allt du gjort under hela denna utställning, vila nu upp dig ordentligt   

TACK till alla jag träffade som jag nu inte nämnt vid namn, helgen har varit kanon.

(Har säkert glömt en massa men det får ni försöka stå ut med i så fall, för hjärnan min är trött just nu.)


Av IA - 9 maj 2010 18:31

I lördags så skulle Elina med grabbarna på STCC i Knutstorp o då fick jag förmånen att passa lille Zunken. Eftersom jag o Zizo skulle med Liisa till Lund på agilitytävling så var det bara för Zunken att hänga på   

Så vi packar in alla fyra hundarna o far iväg trots regnet    Men vi hade tur med vädret trots allt, för det var bara lite duggregn som kom vid två tillfällen annars var det uppehåll.

Men Zunken tyckte det var lite kallt så han ville kura ihop sig i sin bur med täcke på sig.

      

Men Zizo bara älskade vädret o satt o kollade o kollade på allt som skedde runt omkring honom....................

        

.............sen la han sig ner o kollade istället.

        

Han fick så mycket beröm av massa människor, jag kan säga att jag var en stolt matte    En man som serverade grillad korv kom förbi Zizo gång på gång o pratade med honom o klappade om honom. Sen sa han att om vi kom bort vid korvståndet så skulle Zizo få en korv. Sagt o gjort, vi gick dit o där kunde Zizo stått o ätit hela dagen   

Snacka om att Zizo har vant sig vid många olika människor o många olika hundar o han lyfter inte ett ögonbryn längre när det rusar folk o djur runt honom. Han smilade in sig hos en 10-årig flicka som också kom tillbaka flera ggr för att klappa honom. Så nu har vi gjort stor reklamkampanj för härliga rasen Borzoi i Lund   

Nu till tävlingshunden Sessan med matte Liisa: Sessan kikar bort mot något ifrån sin bur...........

  

....................hon vet vad som väntar, för matte går banvandring.............

    

(Ni ser Liisa i vit jacka o svart luva)

Efter banvandringen så var det dags för hundarna att köra sina lopp. O Sessan gjorde väl i stort sett som hon brukar: Tjuvstartar, hittar på egen bana, larvar sig för domaren...............men har skitkul    Medans Liisa kämpar med att inte bli fly förbannad   Så dom diskades i båda sina lopp, så nu ska det bli taktikbyte. Hem för att bygga banor o träna in nya saker o se om dom kan komma igen. Fortsätt kämpa på Loppan, du gör ett fantstiskt jobb  

Nu avslutar jag min bloggdag med att visa två favoritbilder på min lilla söta kille ZIZO!!!!!!!

     

 Nu ska det laddas för utställning till helgen som kommer!!!!!

Av IA - 1 maj 2010 18:56

Så har vi varit iväg på agility-tävling, fast bara som åskådare. Zizo är för stor för både tunneln o däcket, så det verkar inte bli någon karriär han ska satsa på. Men för Liisa o Sessan så börjar det lossna ordentligt :))  För även om hon diskade sig i tre av fyra lopp så följde Sessan mycket bättre nu, så det bådar gott för vidare tävlingar!! BRA KÄMPAT LOPPAN   

Den enda bild jag fick på Liisa idag var en när hon gick banvandringen :))))

  

För Zizo hade två huvudsysslor idag: Ragga brudar (som visade sig vara noll intresserad av honom) han försökte ställa in sig hos några utvalda   

    


Och hans andra syssla var att kolla in dom som sprang sina lopp................

      

Utav båda dessa sysslor så blev han ganska trött emellanåt ;)

  

Jag försökte få honom att koppla av i tygburen, men han satt på helspänn o bara gnällde för att han kom på avstånd från brudarna   

  

Vet inte riktigt vilken sorts bur jag ska skaffa som är lagom till min lilla bjässe  

Lydia med sin lilla Belle var med också, och hon tyckte också att det var tråkigt att inte få rusa runt o busa med alla hundar som sprang omkring. Så hon försökte upplysa oss om det flera ggr........

   

.........o när inte det fungerade så valde hon, likt Zizo, att titta på hundarna istället.

   

Men hon hittade en jätteviktig uppgift, som hon tog på största allvar, nämligen att vakta matte när hon vilade en stund   

   

Men när hon såg att det inte var någon överhängande fara för matte så slumrade hon till en stund hon med.

  

Jag vill också passa på att gratulera Susanne med Sally som kom på tredje plats på detta DM: GRATTIS!!!!!!!!

  

Ytterligare ett par från Höör bruksis vann, nämligen Rebecka med Zac: GRATTIS ni med!!!!

Så Höör BK gjorde bra ifrån sig   

Nu är man frusen o trött efter en hel dag i frisk luft o som dom flesta vet så blåser det massor i Ystad jämt, så man känner sig lagom urblåst. Och då menar jag mer än vanligt   




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards