cimbazizo

Alla inlägg den 10 augusti 2009

Av IA - 10 augusti 2009 19:28

Under Cimbas uppväxt så får jag två väldigt viktiga möten med personer som lärt mig mycket hur hundar fungerar och speciellt en boxer fungerar.

Första tillfället var när uppfödaren ordnar så att ungefär 10 st boxerägare får gå en kurs med Renée Sjöberg. Hon var väldigt duktig på att lära oss hur hundar är mot varandra och hur man kan läsa hundars språk. Denna kurs var i två dagar och vi fick praktisera mycket genom att låta olika hundar möta varandra, och hon talade om vad hundarna visade för tecken. Dessutom så var 5 stycken av valparna med i Cimbas kull och uppfödaren tyckte det skulle bli kul för dessa att få träffas. Så hon ville att vi skulle släppa dom lösa så dom fick leka och busa. Men det som hände var inte så positivt för tre av valparna rök ihop inom bara några sekunder och det mest otroliga var att Renée såg detta precis innan det hände och sa det samtidigt som det hände. Cimba var som tur var inte med i detta slagsmål utan drog sig undan och där stod jag som stolt matte:)  Efter denna kurs åkte jag hem med mycket lärdom och mycket stolthet att ha en så härlig hund som fick så positiva ord från Renée, och detta är min allra första egna hund=) ja, jag är verkligen stolt:)

Det andra tillfället var en föreläsning av Memea Mohlin som också hade blivit inbjuden att föreläsa för boxerägare. Och hon visade också hur man tog hand om problemhundar men också hur man kunde kommunicera utan en massa koppelryckningar. Själv hade hon med en bordercollie som var helt underbar. Som avslutning på kursen så hade dom ett boxerrace, där självklart Cimba vann (hade samma tid som Memeas bordercollie) ytterligare en kurs där jag åkte hem som en stolt ägare av Cimba, för han skötte sig exemplariskt:)

(hittar ni filmer eller böcker om dessa kursledare så läs eller se det gärna för dom är väldigt duktiga på det dom gör)

Strax innan jag gick kursen med Renée Sjöberg så hade jag nästan gett upp och tyckt att jag var en usel hundägare som inte hittade fram till Cimba men hon visade att jag hade visst gjort rätt men skulle bara lita mer på mig själv så skulle det sista ge med sig. Ooooh vad rätt hon hade för från och med den kursen så har Cimba och jag förstått varandra och vetat vad vi ville tillsammans;)

Sen den tiden har jag aldrig ångrat min tid med Cimba utan njutit av varje stund med honom:)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards